Jak zachęcać do nauki w miejscu pracy

Jako dzieci chłoniemy wiedzę jak gąbka. Ciągle się uczymy, rozwijamy i rośniemy. Czy to się kończy, gdy osiągamy dojrzałość?
Oczywiście, że nie!
Dorośli też mogą się uczyć, w rzeczywistości nauka jest czymś, co powinno być ciągłym procesem, czymś, do czego należy dążyć.
Jeśli jesteś odpowiedzialny za zespół pracowników, np. jesteś kierownikiem lub przełożonym, z pewnością powinieneś zachęcać członków swojego zespołu do ciągłego uczenia się. Może to przybierać różne formy, niektóre z nich nie są tak oczywiste jak inne.
W tym artykule piszemy o tym, jak można zachęcać do ciągłego uczenia się w miejscu pracy. Być może zastanawiasz się, dlaczego jest to tak ważne, skoro Twoi pracownicy potrafią dobrze i prawidłowo wykonywać swoją pracę, a to wystarczy? Oczywiście, że nie! Stale rosnąca i rozwijająca się kadra pracownicza przynosi firmie wiele korzyści, w tym pozwala na wykorzystanie nowej wiedzy, umiejętności i metod pracy. Firmy nigdy nie stoją w miejscu, podobnie jak technologia. Zdolność uczenia się nowych umiejętności i wykorzystywania ich w życiu codziennym ma kluczowe znaczenie w biznesie i może stanowić różnicę między pokonaniem konkurencji a tym, że nigdzie się nie ruszymy.
Oczywiście, niektórzy pracownicy mogą być bardziej otwarci na naukę niż inni. Na przykład, starsi pracownicy mogą nie lubić chodzić na szkolenia i uczyć się nowych pakietów technologicznych, ponieważ uważają to za narzucające się, lub mogą obawiać się, że nie "załapią się" tak szybko jak młodsi pracownicy. Jest to oczywiście tylko strach, a nie rzeczywistość. Kluczem do sukcesu jest rozmowa z pracownikami i zapewnienie ich, że zdobywanie nowych umiejętności jest czymś pozytywnym, czymś, do czego warto dążyć, i nie ma się czym martwić ani czego obawiać.
Można zrozumieć, dlaczego tak się dzieje. Świat jest w ciągłym ruchu, biznes jest w ciągłym ruchu, technologia jest z pewnością w ciągłym ruchu. Pracownicy muszą być podekscytowani nauką, aby przynosiła ona korzyści im samym i całemu przedsiębiorstwu. Jeśli pracownicy boją się uczyć nowych umiejętności, będzie to dla nich jeszcze większym wyzwaniem. Wpajaj pracownikom pozytywne nastawienie do nauki, a od razu zauważysz różnicę.
Jak więc możesz zachęcać do nauki w miejscu pracy?
Bądź innowacyjny w nauce
Nauka nie zawsze polega na chodzeniu do szkoły, na uczelnię czy uniwersytet i uczeniu się czegoś nowego przez określony czas, nie chodzi też o egzaminy. Nauka może odbywać się na kursach dziennych lub za pomocą aplikacji. Istnieje coraz więcej internetowych zasobów edukacyjnych, do korzystania z których można zachęcić pracowników, w tym mobilne źródła technologii, do których można mieć dostęp w podróży.
Umożliwienie pracownikom nauki w ich własnym czasie, np. w domu lub podczas dni nauki, zachęca ich do większej elastyczności, a nawet niechęci do nowej edukacji. Niektórzy pracownicy nie radzą sobie dobrze z kursami w sali lekcyjnej lub siedząc przy stole konferencyjnym, dlatego dobrym punktem wyjścia jest innowacyjność w sposobie prowadzenia takich szkoleń.
Wpajanie etosu uczenia się
Jeśli od samego początku będziesz miał jasny pogląd na temat uczenia się i edukacji, o wiele łatwiej będzie zachęcać do szkoleń. Uczyń z uczenia się jeden z punktów sprzedaży firmy dla pracowników, a kiedy nowi pracownicy dołączają do firmy, w ramach wprowadzenia do pracy podkreśl, że firma zachęca do ciągłego uczenia się. Pamiętaj, aby mieć pozytywne nastawienie do nauki i przedstawiać ją jako coś przyjemnego, a nie coś, co trzeba zrobić lub co trzeba odhaczyć. To również pomoże zmniejszyć strach wśród pracowników, którzy obawiają się nauki lub uczęszczania na kursy.
Nauka może odbywać się poprzez pracę zespołową
Bardzo łatwo możemy się uczyć od naszych kolegów - musimy tylko chłonąć nową wiedzę jak gąbka, tak jak dziecko! Praca zespołowa jest świetną okazją do nauki, więc kiedy tworzysz zespoły, postaraj się, aby w ich skład wchodziły osoby o różnych osobowościach i typach wykształcenia/sprawności.
Może to uwydatnić cichszych członków kadry, sprawić, że będą nieco bardziej głośni, a bardziej introwertycznym członkom kadry pozwoli przekazać swoją wiedzę w bardziej kontrolowanym i komfortowym środowisku. Nie można po prostu zebrać razem dowolnej grupy ludzi i oczekiwać, że się zgrają - bądź ostrożny w budowaniu zespołu, a stworzysz swoim pracownikom natychmiastowe możliwości rozwoju i nauki.
Włącz ćwiczenia zespołowe oparte na współpracy i sesje wymiany pomysłów
Wspomnieliśmy już, że praca zespołowa jest doskonałym źródłem nauki, ale można ją nieco urozmaicić, wprowadzając ćwiczenia zespołowe i sesje wymiany pomysłów. Wyznacz w swoim miejscu pracy strefę przerw, wyposażoną w luksusowe meble biurowe, i zachęć pracowników do prowadzenia burzy mózgów na temat określonych zagadnień i projektów. Takie ćwiczenia poza biurem, z dala od biurek, zapewniają bardziej komfortową i swobodną atmosferę, a tym samym zachęcają do wymiany pomysłów i wiedzy.
Być może raz w tygodniu lub raz na dwa tygodnie zaplanuj wspólne ćwiczenie dla swoich pracowników. Może się ono odbywać w sali posiedzeń zarządu, z wygodnymi krzesłami do podtrzymywania koncentracji, lub w innej przestrzeni i dotyczyć dowolnego obszaru tematycznego, który jest istotny dla rozwoju. Na przykład, jeśli w biurze pojawi się nowy system komputerowy, można przeprowadzić ćwiczenie na ten temat, ale nie będzie to sesja szkoleniowa jako taka.
Poszukaj zewnętrznych sesji szkoleniowych dostosowanych do potrzeb Twojego zespołu
Można z łatwością zachęcić pracowników do udziału w zewnętrznych sesjach szkoleniowych na temat istotny dla danego miejsca pracy, poprzez samodzielne ich wyszukanie. Oznacza to, że w każdym tygodniu trzeba będzie umożliwić udział w szkoleniu określonej liczbie pracowników, co zapewni odpowiednie pokrycie biura i pozwoli uniknąć spadku wydajności.
Umożliwiając pracownikom uczestnictwo w sesjach w parach lub małych grupach, sprawiasz, że proces uczenia się staje się bardziej komfortowy, a być może także przyjemniejszy.
Wstaw strefę nauki
W nowszych projektach biurowych uwzględnia się ideę stref w biurze. Na przykład, będzie strefa do cichej pracy, np. nad liczbami, i strefa do pracy zespołowej, np. burzy mózgów. Dzięki temu odpowiedni rodzaj pracy może być wykonywany we właściwym środowisku, co pozwala pracownikom na koncentrację. Dlaczego nie wydzielić dodatkowo strefy do nauki?
Można ją oddzielić od reszty przestrzeni za pomocą ekranów biurowych, a aby uczynić ją wygodną i wciągającą, zastosować luksusowe biurka i regulowane krzesła. W tej przestrzeni pracownicy mogą korzystać z Internetu, aby wyszukiwać wiadomości i aktualizacje związane z branżą, badać zagadnienia istotne dla wykonywanej pracy, a także pracować nad pakietami szkoleniowymi opartymi na zasobach, które można zainstalować na komputerach znajdujących się w tej przestrzeni. Wyznaczona strefa sprawia, że nauka staje się "akceptowalna" na wiele sposobów, a umysł koncentruje się na przyswajaniu nowej wiedzy.
Uczyń z możliwości uczenia się kluczową część oceny pracowników
Wiemy, że oceny pracowników są przeprowadzane co roku, aby pomóc im w omówieniu wszelkich kwestii, które powinni poruszyć, oraz umożliwić dwustronną dyskusję w celu zwiększenia wydajności i ogólnego morale. Ponadto, oceny są doskonałą okazją do określenia potrzeb szkoleniowych, a także do omówienia możliwości dalszego kształcenia się pracowników. Jeśli podczas oceny skupisz się na podejściu do nauki, możesz przyczynić się do stworzenia poczucia postępu wśród członków zespołu. Zachęć pracowników do zastanowienia się nad nowymi tematami w miejscu pracy, które chcieliby zgłębić i poznać, a także zapytaj, czy są jakieś dodatkowe kursy w dziedzinach, w których chcieliby się kształcić. Na przykład, jeśli członek Twojego zespołu nie otrzymał oceny z matematyki GCSE, którą chciałby uzyskać, możesz sprawdzić, czy firma może zaproponować mu ponowne przystąpienie do egzaminu.
Uczenie się przynosi korzyści wszystkim
Mówiąc najprościej, dbając o to, by pracownicy koncentrowali się na nauce, przynosisz korzyści nie tylko im i ich przyszłości, ale także przyszłości Twojej firmy. Stały postęp, ciągłe dążenie do przodu - to cele, które powinna mieć każda firma, a możesz to zapewnić, mając wysoko wyszkolonych, aktualnych pracowników, którzy chętnie uczą się na bieżąco.
W Calibre wszyscy jesteśmy gotowi do nauki! Jeśli chcesz stworzyć wygodną przestrzeń dla swoich pracowników, w której będą mogli chłonąć nową wiedzę, oferujemy Ci kilka świetnych rozwiązań w zakresie mebli biurowych w Londynie.
Jakie jest Twoje zdanie na temat ciągłego uczenia się? Czy masz inne pomysły na to, jak miejsca pracy mogą zachęcać pracowników do szkoleń i nauki?
- 3 maja 2022